تبلیغات
بروبچ مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی قوچان - خوراکیهای تقویت کننده هوش
 
بروبچ مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی قوچان
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمد حفاظی



ده خوراك برای ذهنی هوشمندتر


تنها حل جدول نیست كه به مغز شما كمك می كند تا از عوارض سالخوردگی دور بمانید؛ خوردن غذای خوب و مناسب نیز در این راستا كمك شایانی است. بعضی خوراكی ها به خصوص برای حفاظت از سلو ل های ظریف عصبی و رگ های خونی مناسب اند. برخی دشمن سرسخت رادیكال های آزاد هستند؛ مولكول های اكسیژن خائنی كه هنگام فعالیت مغز ساخته می شوند. اكثر غذاهایی كه برای مغز مناسب اند برای قلب نیز مفیدند زیرا هر دو نیازمند جریان مداوم اكسیژن هستند و آن چه به بیماری های قلبی عروقی منجر شود بی ارتباط با افت توان مغزی نیست. فهرستی از این خوراكی ها در زیر آمده است.
زغال اخته

زغال اخته سرشار از آنتی اكسیدان ها است كه رادیكال های آزاد را از هستی ساقط می كند. مطالعاتی كه بر روی موش ها صورت گرفته نشان می دهد كه یك رژیم غذایی سرشار از زغال اخته به بهبود وضعیت حافظه و قابلیت تحرك می انجامد و علاوه بر این روند افت توازن و هماهنگی اعضای بدن كه بر اثر افزایش سن به وجود آید را معكوس می كند. مواد شیمیایی موجود در زغال اخته بر سیستم انقباض سرخرگ ها تاثیر می گذارد و از همین رو به بهبود وضعیت فشار خون می انجامد. فشار خون بالا می تواند موجب تخریب رگ های ظریف مغز شود.

كلم و كاهو

هوماسستین نوعی ماده شیمیایی است كه برای متابولیسم پروتئین لازم است اما مقدار زیاد آن به ضعف ادراك و بیماری آلزایمر(و همین طور بیماری قلبی) منجر می شود كه درصد قابل توجهی از موارد دیمنشیا(اختلال مغزی) را به وجود می آورد. كاترین تاكر مدیر برنامه تحقیقاتی ارزیابی تغذیه در مركز پژوهشی تغذیه انسان در مورد ارتباط هوماسستین با افزایش سن می گوید: هوماسستین تاثیر مخربی بر دیواره های سرخرگ ها دارد و همانند سمی مهلك عمل می كند. اكسیداسیون نیز موجب تخریب دیواره سرخرگ ها می شود. تركیب این دو بسیار مخرب است. تجزیه هوماسستین نیازمند فولات و ویتامین های ب ۶ و ب ۱۲ است كه در سبزیجاتی نظیر كلم و كاهو وجود دارد.

ماهی آزاد، ماهی ساردین و شاه ماهی

ماهی های دارای چربی زیاد(پرچرب)، سرشار از امگا،۳ اسیدهای چرب محافظ سلول های عصبی است. بالا بودن میزان امگا ۳ در خون معمولاً همراه است با بالا بودن میزان سروتونین كه نوعی ماده شیمیایی تقویت كننده مغز است. یك طرح تحقیقاتی نشان داد احتمال مبتلا شدن افرادی كه در هفته حداقل یك وعده غذایی ماهی می خورند به بیماری آلزایمر كمتر است از كسانی كه ماهی نمی خورند. از آن جا كه ماهی به ارتباط میان سلول های مغز یاری می رساند؛ مطابق نتایج چند پژوهش تاثیر مثبتی بر توان یادگیری و عملكرد حافظه دارد.

اسفناج

تحقیقات درباره اسفناج می گوید اسفناج سرشار از آنتی اكسیدان هاست. یكی از متخصصین پیری و عواقب آن معتقد است اسفناج در كند كردن مشكلات سیستم عصبی مركزی و تحلیل توان شناخت مفید است. سالاد حاوی اسفناج سه برابر، فولات بیشتری نسبت به كاهو دارد.

آب انگور

نوشیدن آب انگور موجب افزایش طول عمر می شود. تحقیقات جدید نشان می دهد كه انگور یاقوتی به میزان قابل توجهی به بهبود وضعیت حافظه موقت منجر می شود. این امر تنها ناشی از بالا بودن میزان آنتی اكسیدان ها در انگور نیست. آب انگور باعث افزایش تولید دوپامین ناقل عصبی می شود. انگور یاقوتی در میان تمام میوه ها و سبزیجات حاوی بیشترین میزان آنتی اكسیدان است.

حبوبات و شالی(برنج با پوست)

یكی از بهترین كارهایی كه می توانید برای افزایش جذب مواد مفید مغزی انجام دهید این است كه به خوردن شالی روی آورید. این نوع برنج سرشار از ویتامین ها و منیزیوم است كه برای سلامت قوه شناخت لازم است. تمام حبوبات حاوی ویتامین ب۶ است كه در كاهش سطح هوماسستین موثر است. خوردن غذاهای فرآوری شده معمولاً باعث كاهش میزان دریافت ویتامین ب۶ می شود.

كاكائوی داغ

برای گرم شدن به كاكائوی داغ پناه ببرید كه علاوه بر گرم كردن نوك انگشتان یخ زده شما به مغزتان نیز یاری می رساند. چانگ یانگ لی پروفسور شیمی غذایی دانشگاه كورنل دریافت كه میزان آنتی اكسیدان دو قاشق كاكائو تقریباً دو تا سه برابر بیش از چای سبز و چهار تا پنج برابر بیش از چای سیاه است. آنتی اكسیدان موجود در كاكائوی داغ سلول های مغز را از عوارض استرس كه عامل اكسیداسیون است و می تواند منجر به آلزایمر و سایر بیماری ها شود بازمی دارد.

بادام و گردو

این خوراكی ها غنی از آنتی اكسیدان هستند و به اثبات رسیده است كه موجب كاهش سطح كلسترول خون می شوند. به موجب پژوهشی كه توسط دانشگاه هاروارد به انجام رسید مشخص شد زنانی كه در هفته بیش از ۱۵۰ گرم از این دو می خورند به میزان قابل توجهی كمتر از كسانی كه ۳۰ گرم یا كمتر میل می كنند در معرض خطر بیماری های قلبی هستند.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی مقدار زیادی از نوعی آنتی اكسیدان قوی به نام پلی فنول ها است كه مطابق تحقیقات منجر به كاهش فشار و سطح كلسترول خون می شود.

سیر

این گیاه تند و تیز از طریق خصوصیات آنتی اكسیدانی خود پیری را به تاخیر می اندازد. سیر حاوی مقدار قابل توجهی تركیبات ضدباكتری و ضدویروس است كه سرماخوردگی ناشی از استرس را رفع می كند. سیر خام و خرد شده بیشترین توان را دارد. سیر پخته تا حدودی خاصیت خود را از دست داده اما هم چنان برای قلب و عروق مفید است.





نوع مطلب : free free free، 
برچسب ها :





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه